Legyél te is egészségtudatos!

egészségtudatosAz alábbiakban egy jól ismert, „lerágott csont” témával készültem. Már jómagam is írtam ezekről a dolgokról korábban, plusz még sokan mások, de mégis úgy érzem, hogy időnként emlékeztetnem kell az egészségtudatosságra az embereket.

Mivel nem ismerlek nem tudhatom, hogyan állsz ehhez a témához, azonban ha te már kellően figyelsz önmagadra, akkor fogadd gratulációmat, és csak így tovább. 

A családommal rengetegszer meg kellett és még kell is küzdenem azért, hogy egy picit komolyan vegyék a testi épségüket. Néha úgy látom, jó úton haladok, máskor viszont úgy vélem mindent kezdhetek elölről, de mégsem hagyok fel a nógatásukkal, mert minden egyes személy számít. Ha csak annyit érek el a folytonos noszogatásommal, hogy 1 év múlva hajlandó elmenni egy meglévő problémával orvoshoz, már úgyis megérte. Persze ez durva túlzás volt, ennyit nem érdemes várni. A munkámnak sosincs vége.

Igazán kár, hogy sokan nem éreznek elég erőt magukban ahhoz, hogy biztassák egymást, terelgessék a jó irányba, sajnos könnyebb átvenni a rossz szokásokat, és az egészségromboló magatartást.

Manapság egyre kevesebb idő jut önmagunkra, s az emberek egy része úgy hiszi, hogy ráérnek akkor foglalkozni a szervezetük épségével, amikor már kezdenek előjönni a problémák. Azonban a test egy idő után megbosszulja az őt ért sérelmeket és a nemtörődömséget.

A céltudatosságnak egészségtudatossággal kellene párosulnia. Az emberekben hatalmas szenvedély lakozhat, a munkájuk iránt, egymás iránt, ezt a szenvedélyt, tüzet érdemes lenne átültetni az önmagukkal szemben érzett felelősség esetére is.

Az egyik ismerősöm gyakran nyilatkozik úgy, hogy „majd a sírban pihenek”, vagy „ha kórházba kerülök, legalább akkor nyugalmam lesz”. Szerintem ez elég morbid, valamiért én sosem tudok nevetni a poénjain. A viccet félretéve nem kellene megvárni az efféle állapotokat, mert bizony senki sem tudja garantálni, hogy később helyre lehet-e állítani az összes kárt. A legcélszerűbb már az intő jelek kezdetén változtatni, és egy kicsit visszavenni a hajtásból. Ugyanakkor az is érthető, hogy fiatalabb korban igyekeznek leginkább, akkor kell a célokat elkezdeni megvalósítani, s ahhoz kemény munka szükségeltetik. De nem szabad készpénznek venni a testi és lelki jólétet, ahhoz, hogy az meg is maradjon, kellő figyelmet kell fordítani rájuk.

Mit kell tenned az egészséged megőrzése céljából?

Kezdd azzal, hogy megpróbálsz odafigyelni a táplálkozásodra. Igyekezz kevesebb „káros” ételt fogyasztani, és több jótékony hatásút, ami a szervezet számára felüdülés, nem megterhelő, nem nehéz, kellően magas a rosttartalma, dús a vitamintartalma, tele van antioxidánsokkal…

Ezen kívül iktass be heti 2-3 alkalommal valamilyen edzést. Bármi megteszi, a fő, hogy mozogj! Hidd el erre szüksége van a testednek, segít a csontritkulás elleni harcban, jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, javítja a hangulatodat, enyhíthet az alvásproblémán, stresszlevezető, és még számtalan előnyös hatással bír. Kár lenne kihagynod a mozgásban rejlő előnyöket.

Amit még megtehetsz, és nem megterhelő, szentelj elég időt a pihenésre is. Legalább időnként szánd rá magad, hogy teljesen kikapcsolódj, távol és mentesen mindenféle projekttől, ilyenkor érdemes egy kis időre félretenni a laptopot, a táblagépet, mert ha a kezünkben marad könnyen ugorhat az eltervezett szieszta. Az agy csak pörög és hajtja az újabb ötleteket, így képtelen lesz pihenésre hangolódni a test.

Időnként jutalmazd meg magad, a „keményen dolgoztam és megérdemlem érzés” rengeteget dobhat a hangulatodon, a jó érzés mellett, pozitív visszacsatolásként is üzemelhet. Természetesen jutalmak nélkül is tisztában van vele az ember, hogy mennyit tett le az asztalra, de valahogy mégis szükséges időnként.

Korábban már írtam róla, de figyelj fel a gyengeségeidre, és járj el a megfelelő vizsgálatokra. Ez nem csupán a gondok karbantartása miatt fontos, hanem az időben történő felismerés végett is. Szerintem a legtöbb esetben az ember már jóval korábban érzi a lelke mélyén, hogy valami baj van, van valami rendellenesség, csupán fél, mert az igazság olykor ijesztő.

Győzd le a félelmet és nézz szembe a vizsgálattal, és az eredménnyel. Ha szükséged van támogatásra, ne habozz segítséget kérni!

Az egészségtudatosság nem csak azt jelenti, hogy valaki mindent megtesz, amit csak lehet, hogy „jó kondiban” maradjon, betegségek/gyógyszeres kezelés mellett is lehet valaki egészségtudatos, mert gondoskodik róla, hogy szinten tartsa az állapotát, s elkerülje a romlását, amennyire lehetséges. Az egész hozzáállás kérdése.

Légy te is önmagáért felelősséget vállaló egyén!


Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.