Életmódváltás 10 lépésben

életmódváltás

1. Szemléletváltás

Első körben meg kell történnie a szemléletváltásnak, ami azt jelenti, hogy el is kell fogadnod fejben azokat a változásokat, amelyeket tervezel. Nem elég azt mondani, hogy majd megpróbálom, tudatosan kell csinálnod, és kitartanod. Ez nem megy egyik napról a másikra, de idővel egyre jobban átállsz majd és beletanulsz. Később már azon fogsz majd csodálkozni, hogyan tudtál éveken át „egészségtelenül” élni.

Ami még az elején fontos, hogy meghatározd a célokat. Vagyis, hogy pontosan miért és milyen mértékben szeretnél életmódot váltani. Szeretnél leadni néhány kilót, vagy egy betegség miatt diéta vált szükségessé, egyszerűen csak fittebb akarsz lenni, és úgy élni aki jól érzi magát a bőrében. Érdekel a preventív életszemlélet. Bármi is legyen az okod, alaposan gondold át, és tervezd meg a lépéseket. A legjobb az volna, ha mindenki indok nélkül szeretne egészségesebben élni, de jól tudjuk, hogy nem egy mesevilágban élünk. Milyen kár.

2. Étrendi változtatások megtervezése

Második lépésként meg kell tervezned az étrendedet, s a szükséges változtatásokat. Pl.: szénhidrát diéta esetén miket fogyasztasz a közeljövőben, vagy egyszerűen csak szeretnéd elhagyni a „kedvezőtlenebb” ételeket és helyettük áttérni a jótékonyabb hatásúakra. Ennél a pontnál betegségedtől, alkatodtól, egyéni jellemzőktől, szedett gyógyszerektől függően érdemes konzultálni dietetikussal. Rengeteg hasznos anyagot találhatsz diétás csoportokban, szakemberek által üzemeltetett weboldalakon is, de ez esetben el kell tudni különíteni a téves infókat a hiteles (szakmabeliek által javasolt) információktól.

3. Megfelelő mozgásforma kiválasztása, beiktatása

Ennél a pontnál szintén számításba kell venned az egészségi állapotodat, a szervezeted aktuális fizikai állapotát, rendellenességeket stb. Ugyanis nem mindegy pl., hogy egy térdkopásos beteg milyen mozgásformát választ. Arra is fontos figyelni, hogy ha már sikerült megválasztani a számodra legideálisabb edzéstípust, akkor fokozatosan, apránként terheld magad. A kiválasztásnál bátran kérj segítséget!

4. Stresszkezelési technikák elsajátítása

Sokan legyintenek, amikor a stressz szóba kerül, pedig valójában hosszútávon nagyon ártalmas. Az igaz, hogy teljes mértékben nem lehet kizárni, de annak érdekében lehet tenni, hogy csökkentsük a mértékét, vagyis be kell iktatnunk stresszkezelési módszereket az életünkbe. Egészen más úgy végezni a napi rutint, ha bizonyos időközönként elmerülhetsz ezen tevékenységekben és megszabadulhatsz a felgyülemlett feszültségtől.

szemléletváltás

5. Orvosi kontroll, eljárás vizsgálatokra (kötelező szűrvizsgálatok is, és javasolt ellenőrzések)

Ne feledd, hogy nem elég odafigyelni a táplálkozásodra, a mozgásra, orvosi kontroll, azaz vizsgálatok nélkül nem tudod felmérni, hogy milyen állapotban van a szervezeted. A kötelező szűrővizsgálatoknak épp az a lényege, hogy még akkor kapják el a betegséget, amikor még nincsenek tüneteid, a másik fajta vizsgálatok pedig egy átfogó képet adnak a jelenlegi, aktuális állapotodról (vérkép alapján, vérnyomás érték, EKG stb.)

6. Alvás minőségének, mennyiségének javítása

A szervezetet naponta ezerféle extrém hatás éri, nem csupán a stressz a probléma, hanem az általános kimerültség is, egy idő után lemerülnek a tartalék készletek is. Ezért fontos, hogy rendszeresen megkapja a neki járt pihenést. Ha gondjaid vannak az alvással, fontos kideríteni az okokat, legelőször megtudni azt, hogy nincs-e szervi elváltozás (testi baj), a háttérben. S ha rendben van a tested, akkor gyanakodni lelki vagy mentális problémákra. Megeshet, hogy egyszerűen csak a stressz és a túlhajszoltság áll a háttérben, ez esetben rendszeresen végezz relaxációs technikákat. Ne bagatellizáld el! Aludni muszáj!

7. Jobb időbeosztás, rutin kiépítése

A szemléletváltáshoz és összességében az egész életmódváltáshoz kell még egy optimális időbeosztás, kell egy rutin. Ne ijedj meg tőle, mert az életmódváltás nem vesz el sok időt, csupán azért fontos a megfelelő beosztás, hogy ezzel is könnyítsd az életed, és levedd az ebből kifolyó frusztrációs terheket a válladról. Ugye, hogy milyen nyomasztó, amikor elúszol egy határidővel, vagy amikor rohanva kell enned? Lőttek a normális táplálkozásnak, felszaladnak a plusz kilók, vagy épp leszaladnak és kész is a baj. Szóval tanuld meg helyesen beosztani az idődet.

8. Módszerek csiszolása, alakítása a kívánt cél érdekében

Előfordulhat, hogy nem megy minden rögtön a terv szerint, ezzel nincs is baj, az életmódváltás sem egy olyan dolog, hogy azonnal működik. Hosszadalmas folyamat, és nem is lehet kapkodva célt érni. Ne félj attól, ha útközben változtatni kell az első körben kigondolt étrenden, vagy mozgásformán. A tested reakciói alapján módosítani ér!

9. Megtanulni kikapcsolódni

Meg kell tanulnod kikapcsolódni! Viccesen hangzik, de nem mindenki képes rá, hogy teljesen elvonatkoztasson azokon az órákon, esetleg napokon. A kikapcsolódás úgy ér valamit, ha olyankor kizárod a munkát, kizárod a problémákat, mert hiába gubbasztasz a wellness szállodában, ha a legújabb grafikai terveden agyalsz éppen, csak helyszínt váltottál. Nem elég helyszínt váltani, olyankor tedd le a munkát!

10. Figyeld a tested jelzéseit

Bárhogyan is haladsz, bármennyire is fáradt vagy, akármilyen a hangulatod, mindig szentelj elég figyelmet a testedre, és figyeld a jelzéseit! Felfoghatod ezt preventív életszemléletként, és pozitív visszacsatolásként is.

Hirtelen soknak tűnhet ez így, az is már félsiker, ha megvan a szándék, és eleinte csak egy-egy ponton dolgozol, aztán egyre jobban belevágsz.

Kérés, kérdés esetén fordulj hozzám bizalommal!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.